Sunday, May 17, 2009

Terkenang Semasa Dulu..

Bersempena Hari Guru.. saya teringat pula zaman persekolahan dulu-dulu.. Honestly saya bukanlah seorang pelajar yng baik, walaupun anak kepada seorang Pak Imam, tapi attitude saya selalunya jauh Panggang dari Barbequ..

- ketika sekolah rendah, masa sekolah agama, kawan2 belajar mengaji tapi saya suka-suka hati pergi bakar sampah kat belakang sekolah sampai terbakar kawasan belukar, ini membuatkan Arwah Ustazah Saadiah menjerit-jerit panggil Ustaz yng lain, nasib baik belukar tu je yng terbakar :) sian kat Arwah Ustazah Saadiah, saya minta maaf ya sbb buat Ustazah terkejut.

- Masa saya darjah 6, saya seorang pengawas.. setiap hari Jumaat ketika solat Jumaat, bahagian belakang masjid memang untk budak2 sekolah.. so saya duduk Saff belakang sekali untk tengok sape yng main2 atau buat bising masa khutbah dan solat, biasanya saya catit nama mereka dan hantar pada cikgu disiplin.. dan selalunya diorang kena rotan dan yng kena rotan biasanya semua rakan2 saya. Yang anehnya selalunya kat Saff belakang tu jugalah saya selalu tertidur.. tapi saya tak kena rotan sbb diorang tak berani nak report pada cikgu disiplin. sian kawan-kawan..

- juga masa disekolah agama... akibat 'cinta baboon' saya ditolak, lalu saya telah menyorokkan basikal awek tu yng namanya Rozita. Saya sorok dalam semak kat belakang masjid, sian dia jenuh dia cari ngan kawan2 dia tapi tak jumpa aleh-aleh dia balik rumah berjalan kaki sambil menangis. Yang bestnya.. petang tu juga Rozita dan ayahnya datang dgn membawa mangkuk air kononnya nak cari sape yng sorok/curi basikal anaknya. Masa tu ustaz yng lain pun ada, saya pun ada juga sambil buat muka seposen + cuak.. selepas ayahnya merenung mangkuk air, ayah dia cakap ada budak perempuan bawak lari basikal tu. Masa tu saya senyum je.. nak tergelak pun ada, tapi saya control.. Subuh esoknya saya ikut ayah ke masjid then masa orng sembahyang saya pergi ambil balik basikal tu dan letakkan semula pada tempat asalnya. Petangnya.. dgn begitu bangga ayah Rozita cakap jampi dia menjadi.. saya cuma tersenyum je..
jahatnya saya.. minta maaf ya pada Rozita dan juga Ayahnya , Selamat Hari Raya Maaf Zahir batin :)

- disekolah menengah, masa perkhemahan tahunan PBSM diadakan, ada satu aktiviti yng dibuat pada pukul 11.00 malam, saya lupa apa nama aktiviti tu..kami dipecahkan kepada beberapa kumpulan sterusnya diberikan arahan dan dgn hanya satu lampu suluh kami disuruh pusing satu kampung untk mencari petanda/petunjuk dan mencari sesuatu untk dibawa pulang ke khemah. Pada malam itu kumpulan kami diberikan arahan untk pergi ke satu bukit kecil di tengah kampung ... tetapi saya telah mengesyorkan pada kawan2 untk pergi kerumah saya dahulu untk makan-makan then baru pergi ke bukit ..memandangkan kami semua lapar sbb dlm kumpulan kami tak ada orng perempuan yng nak tolong masak, walaupun kami dah masak tapi tak sedap, jadi kami semua setuju untk pergi kerumah saya.. kami tidak menyalakan lampu suluh seperti yng di arahkan dan terus melencong kerumah saya.. namun malang tidak berbau, kami terserempak dgn cikgu fasilitator yng dapat menghidu kehilangan kami.. akhirnya pada malam itu kami dihukum untk Jalan Itik ditengah2 padang sambil nyanyi lagu PBSM.. sian kawan2


Inilah secebis kisah ditulis sebagai kenangan manis dizaman persekolahan, ada lagi kisah2 yng menarik.. InsyaALLAH nanti dipaparkan dalam siri kedua - ewahh. Saya ucapkan Selamat Hari Guru buat semua guru di Malaysia, didiklah anak bangsa dgn ikhlas dan sepenuh hati.. Mengertilah bahawa Dunia merahmati dirimu. Salamms

22 comments:

Sharif John said...

Salam...
Waktu sekolah dulu penuh ngan kenangan2 indah kan bro... buat apapn rasa x salah je... rasa bebas dan dunia ni kita yg punya... tp bila dh menjelang dewasa, smua rasalain... beban tanggungjwb tu sgt2 berat... tp saya prefer zaman skrg hehe... zaman lepas tu dh jd sejarah... x mungkin dapat pergi kembali...

Anonymous said...

kisah yang comel...
best btol zaman sekolah...
kalau lelaki sibuk ngan awek...
kalau perempuan...
berlawanan plak...

masa kasih sekolah dulu...
rasanya sibuk nak tackle cikgu...
:P winkwink

Leenoh said...

Salam.

Macam cerita Nujum Pak Belalang, cuma yang ini berbeza sedikit, nujum ini Nujum anak ikan kerana yang dituduh itu jauh sakan.

sentosa77 said...

John- Salam kembali.. betul tu bro, masa zaman sekolah rasa dunia milik kita.. anyway itu cuma sejarah, sama ngan Bro saya pun prefer zaman sekarang, walau berat dan penuh cabaran tapi itulah kehidupan.

Kasih- ye la ..Kasih pun mesti comel masa zaman sekolah dulu.. cikgu pun mesti ramai yng berkenan.. :)

Pak Ngah- Salam Pak Ngah... bahasa Pak Ngah ni mendalam betul la :)

ezzati said...

kisah basikal tu yg tatahan..kuang2..nakal jugak kamu yerkk!!

adie said...

ooo..ko lah yg sembunyikan basikal tu..tak pasal² aku kena marah ngan ayahnye.hehe...

zaman belajar kalu belajar saje tak syok..kena ada main² skit..baru seronok nak pi sekolah.. tapi jgn terlebih sudah

sentosa77 said...

Mr.Penyu- hahaha.. aduhai tergelak saya kat sini.

Wahidah said...

wah byk btol kenangan yeaa..nakal gk ye time skolah dl..

sentosa77 said...

Ezzati- ala.. zaman budak2 biasa la tu, nakal sikit2 :)

Wahidah- biasa la.. budak lelaki mesti nakal :)

Party Princess said...

hehe..masa sekolah mmg beshhh

sentosa77 said...

Hai PP ..terima kasih kerna berkunjung kesini.. Ya betul tu, masa sekolah memang best..

Kapten Luffy said...

oh budak nakal gak ghupernye

cam muka inesen jer :)

kueh bakar said...

don..lepas rozita ko jumpe sape?

sentosa77 said...

Kapten- muka aku memang inesen.

Kueh Bakar- pergh.. hang la orng pertama yng panggil aku Don, hehe lepas Rozita ramai lagi.. tak larat aku nak cerita.

cik selamah kundang said...

gila jht eh kau.hahaha.tp lwk ar.yakin betul bapak si rozita tuh

sentosa77 said...

hai mooney.. jgn la cakap gila jahat..hehe

Umi Nazrah said...

time dlu nakal mcm tu takpa. jgn mcm nakal skang, mcm sudh mnyusahkan msyrkt pn ada...

sentosa77 said...

Hai Nazra.. ye la, tapi bila sayya fikir, sian juga kat kawan2 masa tu.. :)

momentinlife said...

c'Don!
anda mmg nakal...=p

eiza in the house.. said...

salam awak,
ermm..bila awk cerita zmn sekolahkan,
buat sy terigt balik masa sekolah dulu..mmg byk kenangan sama ada yg best atau pun pahit :)

nahmy said...

perghh...meriah abis zaman persekolahan ko yek. gitule kita masa zaman takde masalah banyak...nikmat abis tu...

sentosa77 said...

Salam buat Eiza, Moment -nak panggil awak ape ya dan juga buat En.Fahmi.

Moment- ehh.. itu hari mak saya cakap Cik Moment pun nakal juga hehe.

Eiza- seronok rasanya bila terkenang zaman sekolah ;)

En.Nahmi- terima kasih bekunjung ke blog saya, rasanya zaman sekolah En.Nahmi pun meriah juga.