Thursday, May 21, 2009

Rindu pada kampung..



Kelmarin bila saya baca entry dari Cik Mooney yng bertajuk 'Kisah Mak2 kita' membuatkan saya teringat dan rindu pada Ayah dan Ibu kat kampung. Ingat nak amik coti nak balik.. rindu kat adik beradik, rindu kat pokok mempelam, rambutan dan maggis. Biasanya bila saya balik mesti dah habis buahnya.. sampai hati pokok2 tu. Dulu masa baru baru tanam and saya pun masa tu dlm darjah 2 or tiga, tiap2 petang saya la yng pegi siram pokok2 tu.. siram ngan air beras, air baja.. kekadang siram dgn air sirap atau air milo yng saya tak habis minum.. :) gambar kat atas ditangkap masa kenduri kahwin adik.. paling kiri kakak ipar, sebelahnya bakal adik ipar, kat belakang adik bongsu, Ibuku dan yng terjenguk2 tu adik ipar. rindu kat semua.. masa kenduri tempoh hari, makan sama-sama.. best sangat.




gambar yng ni.. Ibuku sedang explain pada anak2nya tentang sejenis pokok bunga (yng kat tengah2 warna kemerah-merahan tu), apa tah nama pokok tu dah lupa. pokok tu jika terlindung dari cahaya matahari ia akan bewarna hijau, jika terdedah pada matahari ia akn bewarna kemerah-merahan seperti diatas.. tak sure sama ada boleh buat ulam ke tak pokok tu. :) boleh kot rasanya. Rindu kat semua... tak lama nak puasa dah, kejap je kan dah nak Raya balik..

24 comments:

Leenoh said...
This comment has been removed by the author.
Leenoh said...

Salam Zaidon.
Alhamdulillah Pak Ngah sihat walafiat, cuma panas agak gelisah sikit, kena berjaga-jaga kalau tidak sakit kepala.
Pak Ngah pun rindu kampung juga, Insya Allah raya nanti baru nak balik kot.

opaq said...

ohh..~

aku makan ulam...kirim sini sikit..hehe..

ezzati said...

hehe..suke suki je siram pokok tu ekkkk... :)

kalo rindu..blkla..sy slalu cmtu..w'pn jauh jgk..kalo rindu, sy msti g beli tix trus blk kg w'pn weken jerk..

Mr PenyuBiru said...

tetiba rindu kat kampung gak.isk..isk..

QueenWizza said...

rindu jugak kt family.
ujg bln ni blk kg. kt phg. jauhh hehehe

eiza in the house.. said...

salam awak,
family awak nampk cm ramaikan..
mesti seronok balik kg nanti
ambiklah cuti2 msia..

nanti dpt makan buah2 yg awak siram pokoknya dulu :)

Zaidon said...

Salam.. buat Pak Ngah,Opaq,Ezzati, Mr.Penyu, Queen dan Eiza.. :)

Pak Ngah- kenapa Pak Ngah panas gelisah, minum la air barli.. nanti sejuk sikit. Raya nanti baruu nak balik.. balik mana

Opaq- baru naampak muka Bro, terima kasiih singgah sini. hehe. Pokok tu mana boleh mkan la..

Ezzati- time tu kan masiih budak2.. yela caadang pon nak balik kejap nanti. :)

Mr.penyu - jgnlah nangis.. macam nak Raya pulak rasanya.. hehe

Queen- balik pahang.. ingatkan orang Selangor :)

Eiza- sederhana ramaai, 6 orng adiik beradik.. 2 dah kawen, 4 lagi bujan.. :)

Zaidon said...

Pelik la.. macaam mana komen yng pertama tu boleh kenaa delete, wwalhal saya tak delete pon..

momentinlife said...

yg komen 1st tu, dia yg delete sendiri.. bkn kamu.. huhu

*owh btw, ptg ni sy balik kg.. heheh jgn jeles! =p

Zaidon said...

Oo.. ye ke, ni yng nak jeles nih :)

Monkey D Luffy said...

mak ko masih muda jelita :P

Zaidon said...

terima kasih Kapten ..:)

HEMY said...

leh tukar kaler camtu bunga ek...hebak..aku pn tgh berkira2 nk balik kmpung minggu ni..adik laki aku ada kat umah..lama tak jumpa dia

Nazra~ said...

raya kt kampung la paling best!

^_^

Mogen Ali Rico said...

erkk..jgnler citer pasal kampung..menitik dah nie haaaaa..

pkok ape tue..pelik jer boleh tukar2 warna..pokok mengkarung erk?

John Iverson said...

Assalamualaikum... kampung mmg best... rindu gak suasana tu... tp sy masih belum boleh balik lg la... misi sy still belum selesai... apapn klu bro rindu, balik la...

Zaidon said...

Salam buat Hemy, Nazra, Ali Rico dan John.. sorry lmbt reply.. kebizian :)

Hemy- balik la.. Hemy, ko sebuk adik, aku pun rindu kat adik ni..

Nazra- sedih la.. tak lama nak raya. :)

Ali Rico- usah kata kat hang, aku pun bole menitik air mata. Pokok tu nanti saya tanya pada mak saya

John- Misi apa John..Mission Impossible ke hehe

John Iverson said...

Bole kata mcm tu jgk la...misi x abis2... haha

Zaidon said...

cayalah Bro.. nanti cerita kat blog.

mo0ney said...

hoho..tq promote ku dlm blogmu.

Zaidon said...

Ohh.. sama2 :)

日月神教-任我行 said...

性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,情色論壇,性感影片,走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,ut聊天室

揚州炒飯Penny said...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社