Monday, May 18, 2009

Hati perempuan dan secebis kisah..

Salam Sejahtera buat semua, semoga kalian sentiasa didalam kesejahteraanNYA

Jika ditanya pada semua lelaki.. apa yng mereka faham pada hati seorang perempuan? maka kita akn dapat pelbagai bentuk jawapan yng berbeza, off course.. ianya berbeza kerana setiap orng akn memberikan jawapan berdasarkan pengalaman, pengetahuan dan perasaan masing2..

Jika seorang mamat tu sedang asyik becinta, maka tentu sekali dia akn menyanjungi kekasihnya dgn mengatakan aweknya seorang yng cantik, penyayang, manis senyumannya, seorang yng sangat memahami, semua kerja pun dibuat dgn rasa senang hati, bak kata pepatah perancis 'masa bercinta kentut pun wangi' ..

Tetapi.. bila dia putus cinta, sebaliknya pula berlaku, terus dia cakap perempuan ni jahat, penipu, tidak mempunyai perasaan, pendussta, cakap tak serupa bikin.. dihati lain dimulut lain, jika dulu awek dialah yng paling cantik tapi kini gambarnya pun dah dibuang kedalam tong sampah.. siap diconteng2 lagi gambarnya dan dia mula jadi seorang yng pemarah dan naik angin..

Begitulah sikap manusia, mendoakan kebaikan sama seperti mendoakan utk kejahatan. Bercakap tntg diri sendiri.. sebelum ini saya 4 kali serius bercinta dan 4 kali jualah ianya berakhir dgn kegagalan.. jika dihimpun cerita dan kenangannya, boleh buat 'Amazing Race', kenangan dari Giant Taman Melawati ke Bukit Antarabangsa ke Jusco Wangsa Maju, dari kedai photostat di Kediaman ke-3 Universiti Malaya ke Taman Sri Gombak, dari Taman Puchong Utama ke Hospital Selayang.. dan dari Sogo ke Kota Kemuning..

Walaupun ianya telah berlalu.. namun banyak meninggalkan kenangan especially dalam memahami hati seorang perempuan.. disini saya ketepikan dulu soal kenangan pahit kerana setiap sesuatu yng berlaku ada hikmahnya..

Perempuan yng saya kenal..

- hati perempuan sangat halus... that's why bila mereka menonton filem/drama kesukaan mereka, jika Shah Rukh Khan bersedih mereka pun turut sedih, bila menonton drama cinta Korea atau Thailand.. jika pelakon kesayangan mereka sperti Tong Ku Yun atau Tom Yam Kung menangis, then mereka pun menangis..

-semua perempuan suka shopping (termasuklah Ibu kesayangan saya) dan ada satu yng amazing tentang shopping ni.. what ever budget they have, they know how to spend it.. and most amzingly they are not worried to spend it.. :) dan yng paling amazing apa saja yng diorang beli, benda tu nampak mmacam mahal or something expensive walhal diorang beli murah aje. Ini adalah kerana keupayaan mereka untk 'scan' dan analyzing spontaneously mana barang patut dibeli. Dan mereka tidak bimbang untk bebelanja kerana mereka mempunyai sikap/keyakinan yng 'unik' terhadap definisi rezeki.. Cuba kita lihat sekeliling kita, ada tak perempuan yng sakit jiwa kerana 'shopping? TIADA.. tapi ramai perempuan sakit jiwa/pening kepala kerana memikirkan sikap lelaki/pakwe mereka. One more... cuba lihat satu fakta, ramai lelaki sebelum kahwin bukanlah stabil mana pun, tapi bila lepas kahwin dia boleh stabil dan ada yng jadi kaya raya... why? belajarlah dari perempuan bagaimana memahami istilah rezeki/money. setiap hari pasti ada, pasti ada, pasti ada rezeki untk setiap insan.

- Bercakap tntg perempuan semua lelaki suka cakap tntg nafsu perempuan yng katanya ada 9 nafsu. But jarang.. dioarang bercerita tntg satu sikap yng ada pada perempuan iaitu 'Will of Life' atau mudahnya disebut 'semangat untk terus hidup' . lihat sekeliling kita.. berapa ramai makcik2, akak2 diluar sana yng jadi janda tapi mereka dapat meneruskan hidup malah dapat membesarkan anak2 mereka? kebanyakan perempuan mempunyai pemikiran dan pandangan yng lebih baik tentang kehidupan berbanding lelaki. Juga dalam masa bercinta.. jarang ada perempuan yng minta sesuatu perhubungan itu diputuskan kecuali anda seorang yng berperangai macam 'Baboon', putar belik dan sebagainya. jika anda seorang yng baik... then she just stay and stay and stay and stay and stay and stay.

Cukuplah saya senaraikan 3 saja, entry ni dibuat bukan untk membodek perempuan2 diluar sana. But ikhlas dari hati, pemerhatian dan pemahaman saya selama saya bercinta sebelum ini.. Tentang pengalaman 4 kali putus cinta tu, bukan kerana bergaduh atau sebagainya.. Tapi kerana kesemua mereka terpaksa mengikut pilihan keluarga, memang nasib saya, nak buat macam mana,hati ni memang rasa pedih but kita mesti fikir one thing.Setiap insan akn menempuh jalannya tersendiri, begitu juga dgn ex-gilfriend saya.

1. Marina - rumahtangga yng dibina atas pilihan keluarga tidak kekal lama, selepas menyendiri dia buka bisnes jual bunga.. tapi dia tidak beritahu saya dekat mana, dia cakap dia tak sanggup bertemu dgn saya kerana katanya dia telah membuatkan hati saya terluka. last contact tahun 2000 . Kenangan manis.. saya dijemput berbuka puasa bersama keluarganya di sebuah taman di Bukit Antarabangsa, pada masa ini dapat dilihat Ibunya agak tidak suka pada saya, malah pandang saya pun tidak.

2. Ita - last contact pada tahun 2003, masa tu dia masih bekerja disebuah kilang disana.

3. Suriani - hubungan cinta yng dibina bersama jejaka pilihan bapanya, menghadapi pelbagai perselisihan. Oleh itu dia minta untk berpindah ke sebuah hospital di Pahang, last contact tahun 2005

4. namanya dirahsiakan kerana.. dia dan husbandnya dari tahun lepas aktif dalam berblog tapi bukan atas portal Blogger. so far diorang masih berusaha untk mendapatkan cahaya mata.

Jalan yng akn kita tempuh berbeza.. saya doakan Kesejahteraan buat semua. 'With Love There is a Life'

35 comments:

Leenoh said...

Salam Zaidon.
Nampaknya tajuk ini Pak Ngah adalah orang yang terawal memberi ulasan,

Pak Ngah tiada ilmu laduni tapi terasa dan terkesan perasaan Zaidon dan tertanya-tanya hal-hal berkenaan,... seperti yang diceritakan di atas.

Rupanya masih berkeadaan selesa dan tenang.Bergurau je manalah Pak Ngah tahu itu semua, bukankah itu semua perkara ghaib.

Insya Allah orang yang baik jodohnya orang yang baiklah juga.

Sharif John said...

Assalmmualaikum...

Bro... jujur saya katakan yg entry ni betul2 membuka mata saya tentang apa tu hubungan cinta...
apa yg bro senaraikan tentang Sifat wanita tu mmg betul... trutama tentang shopping tu hehe...

Betul... semua yg berlaku ada hikmahnya... tp yg menginsafkan ialah, x semestinya kita x bahagia klu x dpt bersama perempuan yg kita pilih dan x semestinya bahagia perempuan tu klu dia x bersama kita...(erm... paham kn?)

Allah tu Maha Adil... mmg menginsafkan...

Terima kasih untuk entry ini...
Semoga dirahmati Allah...

adie said...

cinta tak semestinya bersatu.
kalu ade jodoh tak kemana.

sentosa77 said...

Salam Pak Ngah.. Iya onng yyng pertama, kata-kata Pak Ngah ni begitu mendalam, mudah mudahan yng baik itu ada. terima kasih :)

Waalaikum salam.. thnks John, terharu pula saya bila Johnn cakap macam tu, apa yng ditulis adalah berdasarkan pengalaman.. Ya saya faham apa yng John maksudkan, Allah memang Maha Adil.. rahmat buat Brro juga..

Jard The Great said...

waahh.. bnyk gak pengalaman bercinta ko ek.. hehehe..

tulah pasal.. takut aku nak bercinta neh... papepon... mmg harapkan family yg tolong carikan.. tak lah aku sakiti mana2 jejaka kat luar sana.. huhu

sentosa77 said...

M.Penyu - pepatah lama yng begitu berharga..

sentosa77 said...

Zarah- mak aihh.. ado lak cakap macam tu, 'taklah aku sakiti mana2 jejaka kat luar sana'.. relax, ado jodoh masing2.. skang tengah hangat bercinto kan. hehe

Bro Framestone said...

lelaki seperti abc.. di mana kita tahu selepas A adalah B dan begitu seterusnya

perempuan seperti persaman kimia.. yang sentiasa berubah bila berlakuanya reaction... dan hasilnya selalunya mempunyai side effect yang mendatangkan kesan yg baik dan selalunya tidak baik...

aku pernah rapukan di blog ku mengenai bnde nie..tp aku dah luep entry yg mane satu

out of topic--> alam jugak buat kamu... nasihat besa2 je.. tertibe pagi nie teringat..tue pasal post kat blog pg nie..

sentosa77 said...

Salam Frame.. dasat la bro punya komen yng bab persamaan kimia.. ssaya tak sampi tahap tu. :) thanks

KUNTONG said...

setiap pertemuan diantara L dn P telah ditentukan olehNYA.Cuba kita lihat ada jodoh yang satu kaya dan yang satu kurang kaya, ada yang cantik dn ada yg kurang cantik. Ada yg alim dn yg satu kurang alim, ini semuanya ada hikmahnya. sekurang2nya yg satu mengimbangi keadaan yang satu lagi. Hasilnya sederhana. Maha suci, maha mengetahui Allah swt.

eiza in the house.. said...

salam awak,

betul setiap org ada penglaman cinta dan hidup yg tersendiri..jd, kita kene bersikap terbuka dlm ape2 hal... baru lah kita boleh merasa kebahagian..sesungguhnya bahagia bukan terletak dimana2 pun ..dia hanya letak pada seketul daging yg diberi nama hati..

wassalam.

Anonymous said...

resam manusia...
bila tiada rasa...
semua nya pun tiada...

masing2x ada kisah masing2x...
ada yang belum jumpa cintanya...
sama sepertiku...
masih menagih cinta yang sama...

bila lah boleh move on ni...

tapi sbb cinta itu...
aku terus hidup...
kekal...

cik selamah kundang said...

thats life is all about.hidup xselalunya indah.langit xselalunya cerah.aku kagum kau interpret bout woman dlm n3 ni.harap ramai lelaki yg terbuka matanya membaca ini dlm lebih memahami insan bernama perempuan~

sentosa77 said...

Salam kembali buat Pakcik Kuntong, Eiza, kasih dan Mooney..

Pakcik Kuntong- iya betul tu, Allah itu Maha Adil.

Eiza- iya benar.. mesti saling terbuka hati dan pemikirannya..

Kasih- jgn terlalu menagih cinta lama.. kata nak berubah kan..

Mooney- terima kasih..biasa saja ni.. atas pengalaman :)

Anonymous said...

Salam Zaidon.
Ini merupakan komen sulung saya.
Entri ini amat memberi pedoman kepada mereka yang sedang bercinta.

Setiap percintaan lebih afdal didirikan sebuah jambatan, yakni perkahwinan.

Isteri ibarat sebuah pintu khazanah. Kuncinya ialah lafaz ijab kabul. Dengan izin Allah, terpancarlah cahaya-cahaya mata yang setiap satunya membawa rezeki dan memberi kita pahala berganda.

Percaya atau tidak? Kehidupan solo hanya membawa satu pahala. Kehidupan bertiga akan membawa 3X pahala. Tambahan pula kehidupan berbelas. Semakin ramai anak semakin banyaklah pahala yang kita kaut kerana asuhan dan didikan baik itu juga memberi pahala. Rezeki juga semakin bertambah.

Sememangnya jika Zaidon berniaga, isteri anda paling layak jadi akauntan atau purchaser. Tapi perlu juga diinterview. Tiada kelayakan pun isteri boleh perform. Gerenti sukses.

'masa bercinta kentut pun wangi'. Pecah perut saya tergelak. Hahha.

Anyway, saya amat setuju realiti yang anda paparkan. Setuju 100% ganda lagi 100.

Semoga kehidupan anda sukses disetiap selekoh yang dilalui.

Wassalam.

sentosa77 said...

Salam En.Zaidi, sorry lmbt reply, busy kat stesen tadi.. Terima ksih atas pandangan dan nasihat, iya saya pun faham bila solo maka pahala pun solo, bila dah berumahtangga maka pahala pun double.. insyaALLAH mudah mudahan saya dimurahkan rezeki untk membina rumahtangga. terima kasih atas nasihat dan pandangan.. :)

Cikgu Ije said...

terharu baca entry ni di kedinginan pagi.. uhu..

luahan seorang lelaki. jujur. =)

thx for d entry bro.

sentosa77 said...

Hai Ije.. sama-sama, malu pula saya. :)

momentinlife said...

actually sy org 1st rsanya baca entry ni.. tp xterkomen.. sbb tetiba jd emo.. kikiki

perenggan ke-3 tu.. been there! sgt2 sakit.. btl ke dihati lain, dimulut lain?.. kenapa mesti mcm tu? aiseh!

apa2pn, kamu hebat sbb mempunyai cinta yg berbagai jenis..

semoga cinta pas ni adalah cinta segati buat kamu... =p

(opss! skema la pulak!~)

sentosa77 said...

Moment- awak ni kan.. itu cuma rangkuman dari kata2 yng biasa disebut oleh lelaki, tapi tak semua begitu, ada juga yng baik hati.. :) harap jgn lah marah :) terima kasih atas doanya.. ;)

Atan said...

cinta tak semestinya bersatu, peluang merasai cinta orang yang kita sayang adalah saat paling indah

thanks berkunjung ke blog usang saya

momentinlife said...

xmarah la..
just nk tau kebenaran je.. huhu

sentosa77 said...

Atan- indah sungguh kata2 mu En.Atan. hehe, terima ksih kembali..

Wizza said...

wah. bagusnye n3 ni. menusuk dlm hati :)

sentosa77 said...

Hai Queen.. :) teriima kasih..

Party Princess said...

nama2 tmpt yg disebutkan di dlm entri ini adalah tempat permainan PP.tempat jatuh lg dikenang, inikan pula tempat bermain.hihihi

bro,wanita adalah satu keajaiban :)

sentosa77 said...

Hai PP, Oo..tempat bermain, main bola jaring ya :) iiya benar.. banyak yng ajaib ada pada wanita :)

ernut said...

wah...ahli tentang wanita nih zaidon, salam untuk ibu tersayang ya!

Bro Framestone said...

wow... erm nnt kite pun nk gak buat jejak kasihan cam nie... entah la pe dah jd dgn ex2 kite huhu

Bro Framestone said...

out of topic--> salam juga buat kamu..

yup bnde nie dari dulu sampai la nie xselesai.. mmg staitan menjalankan tugas dorg dengan jayanya. kita sahaja yang asik lalai dengan tujuan asal kehidupan kita

Umi Nazrah said...

terima kasih utk entri zaidon yg mmbina kembali motivasi dan semangat diri naz!

^_^

sentosa77 said...

Hai Nazra... sama2 kita membina motivasi diri.. :)

nahmy said...

salam Zaidon..

itulah yg depa dok kata "men fr mars, women fr venus". sampai akhir kalam pun mrk ttp berbeza wlu ada di byk segi mungkin sama. depa kena bagi ruang & peluang pd kita & kita (yg lelaki le) kena buat benda sama camtu kat depa....barulah alam mencari keseimbangan, putih-hitam, ying-yang...dan lelaki-perempuan....insyaAllah.

Wahidah said...

good entry...4 kali putus cinta yea...sabarla..percaya lah mesti ade jodoh utk anda..:)

sentosa77 said...

salam kembali buat En.Nahmi dan Wahidah.. ia betul tu, depa kena bagi ruang dan peluang pada kita, barulah ada keseimbangan.. terima kasih Wahidah ..:)