Friday, April 17, 2009

'Trading program/automatik trading'.

Nota peribadi...

Last week, saya beli satu 'program trading/automatik trading' yng akan digunakan didalam akuan forex saya. Bagi saya this prgrm trading is good, easy to set-up but ada beberapa perkara yng perlu saya ambil perhatian. Selepas 5 hari saya test..didapati

1. Saya on 'prgrm' pada tengah hari pada hari Isnin, then when market reverse pada pukul 9pm sebelah malamnya, system tak follow market.. ini menyebabkan akaun floating loss.
2. When loss position tadi saya 'cut', then 'prgrm' secara automatik masuk position yng berlawanan, means... disini 'prgrm' study market base on 'trend' dan bukan follow technical rule seperti support/resistance, Fibonacci atau standard deviation.
3. Saya lihat this trading prgrm cukup excellent sekiranya market is one way trend, contohnya jika EUR/USD is going up untk 2 hari then this system will make healthy profit.
4. Oleh sbb 'prgrm' tidak detect sekiranya market reverse, then 'prgrm' mudah terperangkap untk 'sell low' atau 'buy high'... excellent position ialah sell high atau buy low. seperti yng terjadi dalm position USD/JPY untk semalam dan hari ni.
5. Untuk masuk position, saya fikir memang kena masuk pada pukul 7 atau 8 malam pada setiap hari, means 'prgrm' tidak boleh ON 24jam.
6. Namun hari yng sesuai untk gunakan this 'program' adalah pada hari selasa hingga khamis.

Next week saya akan test lagi this program dan let see how the result. This program is good cuma perlukan beberapa adjustment sahaja.

4 comments:

Cikgu Ije said...

rasanya 'prgm' tu tgu tgk kak hajar kot. haha

Cikgu Ije said...

*tgn

Leenoh said...

Salam.Zaidon.
Nampak ada perubahan positif, rasanya ada dua program berjalan serentak. hehehe.

sentosa77 said...

Salam Ije.. iya, saya pun fikir begitu, tunggu sentuhan dari tangan Kak Hajar.. :)

Salam Pak Ngah.. mudah mudahan semakin hari semakin positif.