Monday, August 24, 2009

Berbuka semalam...

Cadang nak letak pagi tadi entry ni. Sejak dari sabtu kelmarin.. pagi,tgh hari,sebelum berbuka... mesti saya call kampung tuk tanya keadaan Mak and Alhamdulillah Mak OK, dia tetap puasa.. dan tak henti cakap pada saya jgn risau, jgn risau..

Semalam dlm kul 5 ptng masa call.. saya cakap yng tak ada selera nak makan tuk berbuka nanti. then terus kena fire "pegi sekarang beli makan, beli apa2.. makan jgn tak makan, Mak yng sakit ni pon boleh makan, kamu pulak tak nak makan, pegi beli skrang, sat lagi habis".. OK..ok Mak. macam kena cubit pun ade rasanya.. :) bangun then terus pegi bazar..



saya beli nasi ayam (3.50), air soya bean panas 2 bungkus (2 hinggit) nanti tiap2 hari nak minum soya bean ni, mana tahu kot2 boleh jadi putih nanti.. hehe. then kuih lepat pisang (singgit) dan kuih 'Puteri Ayu' juga singgit harganya, cari juga kuih 'Putera kacak' tapi takde... hehe. puteri ayu pon puteri ayulah, mana tahu makan ni boleh jadi 'ayu'.. Auwww.

Balik dari bazar, masuk opis... tak sampai 5 minit, tanker minyak sampai, rasa amazing betul, orait je timing dia. Selepas selesai urusan penerimaan minyak, masa berrjalan ke kedai, elok2 sampai kat pintu, tetiba ada sekor burung, tak sure apa namanya, burung 'Merbah' kot namanya.. entaah dari mana datangnya then terbang langgar pintu then terus terjatuh kat depan saya... Ajaib.



Saya pandang keliling.. tengok kot2 ada geng burung ni, takder pulak. Takpalah, saya ambil dia bawak masuk dalam Opis dan letakkan dalam kotak, dia diam aje.. pening agaknya, 'accident ngan pintu'. Nak dekat setengah jam juga dia diam kat dlm kotak, then lepas tu saya dapat dengar dia dah mula kibas2 kepaknya untk terbang. Alhamdulillah.. dah OK lah tu, ssaya cakap dlm hati.. bukak kotak, pegang dia elok2 then tanya kat dia dah OK ke, dia diam aje, pas tu minta maaf kat dia... then pegi keluar, lepaskan dia kat taman mini... Alhamdulillah dia terbang dgn begitu bersemangat sekali, dapatlah dia berbuka dgn family dia balik .. :)

16 comments:

Anonymous said...

amboi!air soya sampai 2 bungkus...hehehe

momentinlife said...

puteri ayu.. my fav... =)

Cikgu Ije said...

untung burung tu. :)

sentosa77 said...

Salam buat Life, Wafa dan Ije.. :)

Life- bio putih sket muke nanti :)

Wafa- suke ye kuih tu, leh la saya antar nanti.. :)

Ije- saya yng beruntung sebenarnya, tak penah pun pegang burung jenis tu.. :)

sharamli said...

burung ni peri0d k0t..hik3

HEMY said...

hehhehe..sian burung tu...ari ni aku buka 2.50 sen je..hehhee

adibah said...

semoga diberi pahala.. atas kebaikan..

*minum soyabean boleh putih? ekekeke

Sharif John said...

Ya Allah... berilah keberkatan kepada tuan empunya blog ini... Semoga dilimpahi kurnia...

Harap mak cepat sembuh...

Owh ya... Trip Cameron bro... mahu ikutkah... 14hb 11... klu comfirm, email saya k

sarshiverson@yahoo.com

sentosa77 said...

Salam buat Sha, Hemy, Adibah dan juga John.. :)

Sha- ish.. saya tak pandai bab period2 ni, tak pernah tengok. hehe

Hemy- alah.. Bro ni merendah diri pulak.. nanti tengok2 makan sate lagi.. hehe

Adibah- tak sure boleh putih ke tak, ni yng nak test ni.. :)

John- terima kasih atas doanya, terharu saya.. InsyaAllah mudah mudahan sembuh, tntg trip nanti saya email ya.. terima ksih

Bro Framestone said...

wow... ko wat diri ku terharu... ingatkan ko nk wat burung tue jd santapan bebuka td he...23x

byk beli air...
rasanya die xperasan kot pintu tue... teu yg terlanggar

out of topic--> he...23x jiwang2 besa je nie... xde pe2 sgt la... cuma menyampaikan isi hati pada seseorg yg betul2 memahami makna tersirat di dalam entry ini

Jard The Great said...

lawak komen framestone.. ahaha..

Lan Bingka said...

oo..puteri ayu eh nama dia..;)

sentosa77 said...

Salam buat Zarah dan Lan..

Zarah- ..hhehe... tu la, santapan berbuka.. haha.

Lan- Tima kasih Lan for jengguk blog teman, actually sayya pun baruu tahu lepas tanya pada akak ynng jual tu kelmarrin.. hehe

eiza in the house.. said...

kesiannya burung tu..gaknya nak singgah beli minuman kot..he3

bagus la, berbuat baik sesama mahkluk byk ganjarannya..=)

ezzati said...

nak tau rasiee...sy plg takut nk pegang burung...n spesies2 ayam...huhu...

sentosa77 said...

Salam buat Eiza dan Ezzati.. :)

Eiza- itu la, dia tak cakap, kalau dia cakap saya belanja dia minum coke.. ;)

Ezzati- takpa.. jgn takleh pegang kucing je, burung ramai juga yng tak berani pegang.. :)