Friday, June 12, 2009

Adakalanya...

Mengamati kehidupan, seumpama berdiri dihadapan jendela..

Disitu kita dapat melihat dua dunia yang berbeza. Satu dunia ialah di luar jendela, situasi dimana kita dapat melihat pelbagai peristiwa yng berlaku kepada orang lain.. mereka gembira, sedih, marah, bahagia dan sebagainya..

Dunia yang satu lagi ialah disebalik jendela. Iaitu diri kita sendiri, satu situasi dimana kita hanya dapat melihat diri sendiri.. kita dapat melihat diri kita sedang gembira, sedih, marah, bahagia dan sebagainya..

Perbezaannya...

Tika kita melihat ke luar jendela.. kita turut bersama-sama dgn mereka untk gembira, kita ketawa, kita pun turut merasa bahagia, kita turut bersedih, kita mendoakan kebahagiaan mereka dan sebagainya..

Namun..

Bila kita kembali disebalik jendela.. melihat diri sendiri. Sebaliknya pula berlaku..

kita sedih... mungkin tiada siapa yng tahu
kita gembira.. mungkin kita ketawa sendirian
kita bahagia.. hanya pabila menatap kembali memori indah yng terakam dalam album cerita, itu pun jika ada cerita yang bahagia..
dan kita mula berbicara sendirian dengan jiwa, lalu pelbagai persoalan ditanya..

'apa yng perlu dibuat sekarang'
'kenapa begini?
'dimana dia.. rindu pada dia..'
'adakah aku yng bersalah..'
'sepatutnya aku sudah berjaya..'
'Jika dia ada disisi.. gembiranya..'
'kenapa sikapnya begitu..'
'aku ingin pergi jauh..'
'aku ingin berbual dengannya.. tapii'
'aku ingin memikat hatinya.. tapii'
'aku keliru..'
'Oh Tuhan.. ampunkan dosaku..'

Begitulah sunyinya diri disebalik jendela..

Adakalanya... walaupun kita melihat berbillion jumlah manusia disekeliling kita, bersekeliling dengan rakan-rakan namun perasaan sunyi itu tetap ada dan ianya sentiasa ada...

15 comments:

fafarafa said...

errr...asal rasa mcm terkena pd diri sndr nih?? happy mcm mana pun. bila sendiri, jiwa mula bermonolog sendiri. berfikir tentang perkara² yang merunsingkan jiwa.

mungkin dh smpi masa utk berfikir tentang perkara yg lebih positif. hehehhehehe

errr...salam :D :D

Mr PenyuBiru said...

kekadang disebalik jendela ade cicak. yark! hehe

Leenoh said...

Salam Zaidon.
Bila kita berada di luar jendela kita bersama kekawan dan kekawan adalah sebagai pelengkap, sebab itulah kita rasa bahagia.
Adam dijadikan tidak lengkap, dilengkapkan dengan Hawa.Bila Adam berada di sebalik jendela dia rasa kesunyian dan kekurangan, dia memohon supaya disempurnakan.
Boleh jadi cerita ini ada kaitan tak.....he3.

momentinlife said...

bole tak buat umah xde jendela?

John Iverson said...

Setuju sgt dgn post ni... soalan2 yg slalu sy tny diri sendiri... tp sy lebih suka bersendirian... lebih mengenali diri sendiri.... kadang2 boleh test sejauh mana kita bole pergi....

nahmy said...

kita pastinya dlm 'dunia' kita tersendiri...walau disekelilingi oleh 'dunia-dunia' lain...

p/s: t.kasih atas ucapan tahniah tu..anak bertambah tanggungawab pun bertambah semestinya.

Mogen Ali Rico said...

sunyi itu nikmat
bising itu nikmat
wangi itu nikmat
busuk itu nikmat
ketawa itu nikmat
menangis itu nikmat...

nikmat yan terzahir dari keperluan..keperluan yang terikat dengan perasaan.

Zaidon said...

Salam buat Fafa, Mr.Penyu,Pak Ngah, Wafa,John, E.Nahmy dan Mogen.. sorry lambat reply sbb balik kampung..

Fafa- .. thanks singgah.. :)

Mr.Penyu- saya dah standy lastik selalunya bila nak buka dan tutup jendela ni.. hehe

Pak Ngah- ia betul tu.. bila hidup berdua, dunia disebalik jendelaa tentu terasa berbeza.. terima kasih :)

Wafa- kalau tak ade jendela habis la basah rumah time ujan nanti :)

John- ia saya pun selalunya begitu juga.. tapi taklah selalu sendirian.

En.Nahmy- betul tu.. kita dgn dunia kita sendiri..

Mogen- teman setuju ngan puisi pendek tu, tapi yang 'busuk' tu, idok ler teman setuju.. hehe

ije said...

kadang2 kita perlu berada di sebalik jendala. untuk muhasabah diri. kan incik zaid?

mo0ney said...

herm..penah rasa camtu.harini pun rasa jgk.tersiksa betul bila rindukan sesorang.dah lama xrasa camni

Zaidon said...

Salam buat Ije dan Mo0ney.. :)

Ije-.. iya cikgu untk muhasabah diri, tapi saya ni bila dibalik jendela banyak termenong.. :)

Mo0ney- aduh..aduh.. rindu pada siapa ya, cobalah menelefonnya :)

momentinlife said...

kenapa takde jendela umah bsah time hujan? tu atap @ bumbung kan? huhu

(buat2 dungu bole?? haha)

eiza in the house.. said...

luar jendela ke dlm jendela ke..semua tu perlukan motivasi diri utk terus maju kedepan bukan kebelakang..dan yg paling penting itu semua kurniaan yg Maha Esa pd diri kita..bersyukurlah atas ape yg ada..cewah mcm ustazah lak..hehe

Zaidon said...

terima kasih Eiza..

Lifesaver said...

jendela hati???