Saturday, March 28, 2009

Agak frust sikit...

Sejak busy kat tempat keja.. saya dah jarang berkesempatan untk study market, agak frust juga sbb tak dapat nak masuk apa-apa position sejak 3 minggu lepas.

Sebentar tadi lepas habis keja.. online melalui office, baca 'market analisis dari SAXO Bank. Bagi saya analisis dari SAXO Bank memang antara yng terbaik... tambah lagi kebanyakan Hedge Fund trading melalui 'platform' bank tersebut.

Dalam fundamental analisisnya ada menyentuh tentang anti-deflationary measures yng dibuat oleh Federal Reserve baru2 ini - sila baca entry saya bertajuk 'They start printing money'. Well.. kelmarin salah satu economic data yng diumumkan adalah 'personal income' yng mana telah pun jatuh ke 'negatif teritory'.. maksudnya income rakyat Amerika semakin menyusut dan agak teruk dan ini adalah pertama kali semenjak dari tahun 1953, ditambah pula dgn unemployment figure yng mendadak naik macam roket. Ini bermakna ada kemungkinan yng akn mereka tempuh untk next few month adalah 'deflation'.. tapi masih awal...

Pandangan saya begini... saya akn lihat next data bagi personal income dan unemployment pada bulan 5 dan juga bulan 6 , sekiranya lebih teruk dari bulan ini then... just expect there are no economic recovery until pertengahan 2010 (bagi Amerika). Saya lihat bulan 5 dan bulan 6 sebab semua economic measures yng dibuat oleh 'Team Obama' baru saja diumumkan. One more.. Russia pun bertambah trouble juga, bank2 kat sana dah pening sbb 'debt dah menimbun'.

kalau nak baca analisis dari SAXO Bank tu.. click pada title.

2 comments:

Umi Nazrah said...

Zaidon, marilah kita sesama berusaha & bertawakal =)

sentosa77 said...

Iya.. Nazra, bersama2 kita semua bertawakkal.. :)