Monday, February 23, 2009

sedikit ulasan..

Walaupun agak busy.. tapi sempat juga saya terus baca buku Traders, Guns & Money- kisah benar kehidupan seorang yng bidangnya bukan semua malah hampir semua orng tak faham- 'Derivatives markets'.

Sampai pukul 5am tadi baru selesai faham bab 1 dan 2, bahasanya mudah tapi anda perlu ada asas dalam bidang finance sbb ianya akn explore transaksi dalam options and futures dan perlu juga faham tntg fungsi 'interest rates' yng diguna pakai sepenuhnya dalam dunia barat dan mesti juga faham apa fungsi bank.. dari mana bank buat profit? macam mana bank nak profit dari transaksi yng melibatkan loan atas loan atau dlm bahasa lain disebut juga 'credit derivatives'.

Contoh loan atas loan.. macam ni, seorang peniaga perlukan 1 juta untk membiayai perniagaannya, dia pergi bank tapi bank reject dia punya application then dia joint satu 'koperasi' - hanya contoh, kalau di barat biasanya peniaga akn jumpa fund manager dari Hedge Fund untk raise money- ok.. bila joint aje koperasi, koperasi janji akn bagi dia loan 1 juta, so dari mana koperasi ni dapat money? koperasi akn buat loan 'atas nama koperasi' sebanyak 1 juta dgn bank then selepas tu duit ini 'diloankan' pula kepada peniaga tersebut.. of course selepas legal procedure, dia sign semua dokumen then barulah dapat duit tu, tapi biasanya berperingkat2 atau jika dia pandai negotiate boleh dapat lump sum.

Tentu sekali bank buat profit daripada interest atau faedah.. namun dalam urusan sebegini, risiko ditanggung oleh pihak yng mana? risiko tentunya ditanggung oleh pihak 'koperasi dan juga peniaga tersebut'.. katakanlah koperasi tu ada problem dan peniaga tersebut juga ada problem. Sekiranya.. dua2 lingkup then bank akn dapat 'Aset daripada keseluruhan koperasi/syarikat tersebut dan juga semua Aset dari peniaga tersebut'.. senang hati bank buat duit.

Kita selalu dengar dlm news kat barat bank2 utamanya mengalami kerugian.. yng rugi sebenarnya adalah shareholder dan juga para pelabur yng lainnya. Bank tersebut tak rugi.. malah selepas 5 tahun akn datang, bank2 ini akn buat profit lagi banyak dari apa yng diorang dapat pada tahun lepas.

4 comments:

ezzati said...

slalu x brapa paham ngan n3 b'ilmiah ini :)

Kapten Luffy said...

risiko jugak jd pelabur ni....

Leenoh said...

Pak Ngah membacanya daripada awal sehingga akhir dan ianya telah menambahkan maklumat.
Entri yang membantu dan berkebajikan.
Wassalam.

sentosa77 said...

Kapten- nak melabur kena ada ilmu, tengoklah ramai yng rugi sbb tak ada ilmu.

Pak Ngah- terima kasih.. : )